Jalan2 lagi – Bandung, Indonesia #Hari 1

Salam alaik untuk semua, saya baru sahaja kembali dari berlibur ke Bandung. Suatu pengalaman yang sangat menarik, memandangkan inilah kali pertama saya dan kawan2 berangkat ke luar negeri. Juga kali pertama kami ke Indonesia, buah mulut yang mengatakan orang Indonesia anti dengan masayarakat kita nyata tidak benar dan layanan mereka sangat baik dan ramah. InsyaAllah di ruang ini saya akan ceritakan serba sedikit pengalaman kami selama di Bandung. Semoga pengalaman kami dapat membantu adik2 yang ingin bepergian ke Bandung.

Sama juga dengan remaja Malaysia masa kini yang gemar bercuti, kami tidak melepaskan peluang berhabiskan masa muda dengan mengenal negara orang. Sebagai tanda penghargaan kami kepada Air Asia disemadikan dengan gambar ini. Terima kasih yang amat kepada Air Asia kerana memberi peluang kepada kami menjelajah negara luar dengan kadar termampu, lagi pula memberi peluang kepada kami yang terlambat ke airport. Masih terngiang2 di telinga kami, nama kami dilaung beberapa kali di LCCT kerana terlambat.

Hari pertama kami di Bandung – dimulai dengan check in di hotel agak lambat, ini kerana flight kami yang berangkat jam 11.15 malam dari LCCT dan tiba di Bandara Hussein Sasteranegara 2 jam kemudian. kami menginap di Orange Home, yang terletak di Jalan Babakan Jeruk 1, Off Jalan Dr Djunjunan. Setelah berehat, kami memulakan aktiviti hari pertama ke Tangkuban Parahu, sebuah kawasan gunung Berapi yang masih lagi aktif. Jalan menuju ke sana sedikit mendaki tetapi disajikan dengan pemandangan perkampungan masyarakat Sunda yang padat. Menghampiri kawasan gunung, kita berpeluang melihat kebun pokok rhu dan teh yang sangat indah dan sangat dingin. Sesudah berada di atas, bau sulfur sangat kuat disamping udara sejuk dan berangin yang sangat nyaman.

Di Tangkuban Parahu, kita boleh menuruni lurah ke kawah yang sudah tidak aktif dengan mengupah guider yang sedia menunggu disitu dengan kadar upah Rp 30,000 seorang. Kami hanya berjalan di kawasan depan dan deretan pasar cenderahati sahaja dengan alasan menjimatkan tenaga dan duit, hehhehe🙂. Lama juga kami di sana, puas berpusing2, sempat bersantai bersama strawberry dan jagung bakar. Banyak juga kemudahan disediakan seperti ruang solat, tandas, dan kedai makan. Pelancong pun ramai sangat kat sini.

Pulang dari wilayah pergunungan, kami bergerak kembali ke Bandung untuk makan tengahari di sebuah Restoran Padang. Di Bandung, makanan yang senang diperolehi ialah masakan padang dan Sunda. Bagi kami masakan padang sudah biasa dengan Malaysia, tetapi masakan Sunda memang baru… tiada kuah dan resepinya agak unik. Nanti saya ceritakan berkaitan masakan Sunda kemudian. Sesudah makan, kami terus bergerak ke pusat membeli belah yang berhampiran dengan restoran iaitu Rumah Mode, barangan berupa beraneka jenis pakain berjenama dijual disini. Gedungnya seperti sebuah butik sederhana mewah yang besar. Selesai disitu kami bergerak ke sebuah lagi gedung tersohor di sini, Pasar Baru. Sebelum sampai ke Pasar Baru, kami sempat menjengah kawasan pertokoan (deretan kedai) di Cihampelas, namun kami tidak singgah kerana kelihatannya terlalu padat dan sangat sesak. Di Pasar Baru, harga barang dagangannya boleh dikatakan separuh harga dan sangat murah tetapi harus di obral (tawar) dahulu. Keadaan disini tidak ubah seperti pasar2 lain di Malaysia seperti Pasar Payang, Pasar Siti Khadijah dan Bazar Buluh Kubu cuma disini lebih padat dengan peniaga dan pengunjung. Banyak juga kami membeli belah sehingga lupa hari sudah gelap. Istimewanya Indonesia ialah waktunya lambat satu jam dari Malaysia, ini  menjadikan kita selalu bertangguh dan asyik dengan bershopping.

Selesai sahaja kami di Pasar Baru, masih sempat kami ke sebuah lagi gedung membeli belah tetapi khusus kepada jeans sahaja. Jam 6.30 waktu Malaysia, kami bergerak ke Toko 3 sebagai penutup shopping kami untuk hari pertama.

Selesai seorang sehelai, balik la kami ke agenda makan malam pula. Lagi sekali kami makan di Restoran Padang. Habis untuk hari pertama, kami pulang ke hotel bersama barang2 untuk berehat tenangkan segala urat saraf. kami tiba di hotel masih awal, kira-kira jam 9.00 malam waktu Malaysia. Untuk pengetahuan pemabaca, kami disana mendapatkan khidmat pemandu untuk 2 hari pertama, kami hanya minta dihantarkan kemana sahaja lokasi yang dingini. Bayaran yang dikenakan hanya Rp 60,000 seorang.

Nantikan sambungan dan ulasan perjalanan kami untuk hari ke-2 nanti ye. Wassalam.

3 thoughts on “Jalan2 lagi – Bandung, Indonesia #Hari 1

1. Assalam..bnyk benda saya nk tNya ni..orange home ada sediakan airport transfer tak? Klu ada, free or kene charge?macam mana nk dptkan pemandu di sana..booking terus dr sini or dptkn di sana saja..60 ribu seorang untuk sehari ke?ada no phone pak supir tak? sy akan ke sana berempAt & akan tinggal di orange home.plan nk guna supir sehari je..senang tak nk mkn area orange home waktu malam?banyak tanya ni..terima kasih

2. FYI NEED SUPIR IN BANDUNG?

RENTAL CAR IN BANDUNG NEW AVANZA 2013
    1 CAR FOR 6-7 PEOPLE

PAKET MURAH A DALAM KOTA : RP 450.000 / 136 RM
    > DALAM KOTA ( PASAR BARU, FO DAGO STREET + RIAU STREET

PAKET MURAH B LEMBANG AREA : RP 500.000 / 167 RM
    > PLUS PARKING TAX
    > DALAM KOTA + LEMBANG AREA ( FLOATING MARKET, SARI ATER, TANGKUBAN PERAHU)

PAKET MURAH C CIWIDEY : RP 600.000 / 182 RM
    > PLUS TOL / HIGHWAY TAX
    > DALAM KOTA + CIWIDEY ( KEBUN STRAWBERRY )

PAKET MURAH D GARUT : RP 700.000 / 213 RM
    > PLUS TOL / HIGHWAY TAX
    > DALAM KOTA + CIWIDEY ( KEBUN STRAWBERRY )

PAKET MURAH E JAKARTA – BANDUNG : RP 800.000 / 243 RM

NEED HOME STAY
    NEW PAKET CARS + HOMESTAY = RP 900.000 NETT / 273 RM
    INCLUDE :
    > STAY FOR 2D/1N HOUSE IN PESONA BALI RESIDENCE ONLY 5 MINUTES FROM TOLL GATE BUAH BATU
    > 2 BEDROOM + 1 BATHROOM FOR 2D/1N
    > FOR 4 PEOPLE + 2 KIDS UNDER 12 YEARS
    > PICK UP & RETURN TRANSFER FROM HOTEL OR AIRPORT INTO HOME STAY

CALL OT TEXT : +62 8213 97 313 88
    whatsapp : +62 8213 97 313 88
    ym : adriani_ku@yahoo.com
    email : adrianiku@gmail.com
    cp : aulia

3. Assalamu’alaikum, salam sejahtera Tuan / Puan yang IRDI TOUR BANDUNG selalu kami rindukan atas kedatangannya Tuan /Puan ke kota kami di Bandung. Seiiring dengan kesehatan yang baik dan kesejahteraan dan yang selalu dimurahkan rizky nya Amiin…. Irdi Tour Bandung hanya sekedar ingin menginfokan promosi promosi yang tersedia di Irdi, mengenai bercuti di kota kesayangan Tuan / puan yang selalu dikunjungi saat weekend. Irdi Tour Bandung menyediakan Kereta Transportasi selama bercuti di Bandung atau Jakarta. Untuk info info lengkap tentang Irdi mengenai promosi percutian di Bandung bisa lihat blog Irdi :
    JOM JOM ke Bandung bersama Irdi, dijamin Muraaaah dan puas ^_^
    Kepuasan Tuan / Puan adalah kebanggaan Irdi…😉
    Dijamin Irdi bagi harga sangat Muraaaah dan pelayanan yang sangat baik..

Contact Person :
    Mobile Phone : +6281322167717

WhatsApp : +6281214741600
    +6281220477335
    Email : irditour.bandung@yahoo.com
    Facebook : – Irdi Tour Bandung & Irdi Wati

Jika ada sumur di ladang boleh kita menumpang mandi jika ada waktu yang luang bisa kita berjumpa lagi mohon maaf kalau ada kata kata Irdi yang tidak berkenan.
    Irdi Tour Bandung tunggu yah kedatangan Tuan / Puan ke Bandung..